Balans maakt slaap

Wanneer we wakker zijn, maken onze hersenen hormonen aan die ons 's avonds in slaap laten vallen. Het is belangrijk om de hersenen overdag genoeg te stimuleren, zodat je daadwerkelijk 'slaap' opbouwt. Aan de andere kant wil je, vooral in de avond, de hoeveelheid prikkels in het brein afbouwen, zodat je hersenen herkennen dat het tijd wordt om te gaan slapen. 

Lees meer »

Slaap en herstel

Zoals je misschien al weet speelt slaap een cruciale rol bij het herstellen van een blessure of het overkomen van pijnklachten. Sterker nog, tijdens je slaap herstel je! Zonder een goede nachtrust ontstaan fysieke klachten en zullen ze ook langer aanblijven.

Lees meer »

Wat doet een slaapcoach?

Je bent zeker niet de enige! Één op de vier Nederlanders geeft aan slaapproblemen te hebben. Hier kunnen allerlei oorzaken aan ten grondslag liggen, waarbij het vaak lastig is om erachter te komen wat jouw slaap verstoord.

Lees meer »

Wat is Cognitieve Gedragstherapie?

Slaapproblemen zijn vaak complex en komen ook nog eens bij één op de vijf mensen voor. Dit kan gevolgen hebben op allerlei facetten van het dagelijks leven, zoals je humeur, concentratie en productiviteit op werk. Ook zal een chronisch slaaptekort leiden tot verschillende fysieke problemen zoals chronische pijn, hoge bloeddruk en een verminderde weerstand.

Lees meer »

Wel of niet koud douchen voor het slapen?

Ga jij voor dat je gaat slapen nog even douchen, of douche je (net als ik) liever 's ochtends om goed wakker te worden? Ieder heeft zo zijn voorkeur zou je zeggen, maar ongemerkt heeft de temperatuur van je douche veel invloed op je nachtrust!

Lees meer »

Slaapproblemen na Corona

Slaapproblemen na besmetting met Covid-19 virus is één van de meest voorkomende lange termijn klachten. Slecht slapen heeft een cruciale invloed op onder andere de volgende Covid-gerelateerde klachten:

Lees meer »